ŠKOLA O KTOREJ SA HOVORÍ

08.02.2012 Prešov

VSTÚPTE S NAMI DO SVETA BILINGVÁLNEHO VZDELÁVANIA

Čoraz viac sa v týchto dňoch hovorí o školách, tak základných ako aj stredných. V tomto období je to prirodzené, pretože práve prebieha zápis žiakov do 1. ročníkov základných škôl a blíži sa aj termín podávania prihlášok na bilingválne päťročné gymnázia. Školy sa predháňajú v ponukách a prezentáciách svojich školských vzdelávacích programov, výhod a benefitov v snahe ohúriť verejnosť a získať tak čo najviac žiakov pretože normatív na žiaka nepustí a pre školu znamená jednoduchú matematiku: koľko žiakov škola získa, toľko peňazí dostane. Zaujímalo nás čo si o tom myslí PhDr. Adriana Šindleryová, PhD. – zakladateľka prvých súkromných bilingválnych škôl - Súkromného gymnázia a Súkromnej základnej školy v našom meste, a tak sme sa opýtali na jej názor.
„Najväčšou devízou a bohatstvom našich detí je ich vzdelanie, preto je veľmi dôležité vedieť si správne vybrať a správne sa rozhodnúť“. V popredí záujmu každej školy by mala byť kvalita poskytovaného vzdelávania a predovšetkým samotný žiak, nie peniaze. Sú školy, ktoré napĺňajú svoje triedy na maximálne počty žiakov, len aby zo štátu získali čo najväčší balík peňazí a nepýtajú sa svojich učiteľov a žiakov, ako sa im v týchto triedach učí. Žiaľ, sú aj školy, ktoré sa na trhu vzdelávania dokážu správať vysoko neprofesionálne a v snahe „zachrániť sa“ často krát aj veľmi neeticky.

Sme v období, kedy sa rodičia, ale hlavne ich ratolesti rozhodujú kam do školy. Prečo by si žiaci mali vybrať práve Vaše Súkromné gymnázium a Súkromnú základnú školu?
My do popredia dávame žiaka, jeho záujem o vzdelávanie, jeho spokojnosť. Dôraz kladieme na prostredie v ktorom prebieha výchova a vzdelávanie, na kvalitu komunikácie, ktorá vytvára úroveň medziľudských vzťahov, na vyváženosť, harmonickosť, integritu výchovy osobnosti, jej intelektuálny, citový, charakterový a mravný rozmer. Osobnosť žiaka chápeme ako bytosť slobodnú, činnú, tvorivú a zodpovednú. Školské prostredie vnímame nielen ako priestor získavania nových poznatkov, ale ako prostredie, kde dieťa trávi väčšiu časť dňa a učí sa porozumieť sebe samému aj svojmu postaveniu v spoločnosti. Myslím si a som presvedčená o tom, že naše školy sa snažia vytvárať čo najlepšie podmienky pre realizáciu edukačného procesu a mimoškolských aktivít pre deti, samozrejme s dôrazom na rozvoj cudzích jazykov v prirodzenom bilingválnom prostredí.
Na trhu bilingválneho vzdelávania pôsobíte viac ako celé desaťročie. Vieme, že ste priekopníkmi bilingválneho vzdelávania v podmienkach slovenskej školy a že práve Vaše školy ako jediné v regióne ponúkajú deťom možnosť bilingválne sa vzdelávať v prirodzenom slovensko – anglickom prostredí už od prvého ročníka základnej školy až po gymnaziálnu maturitu.
Bilingválnym vzdelávaním v podmienkach slovenskej školy sa zaoberáme viac ako pätnásť rokov. V čase, keď sme začínali a tvorili náš prvý program bilingválneho vzdelávania u nás existovali len bilingválne školy, ktoré vznikli na základe medzivládnych kultúrnych dohôd, alebo s požehnaním cirkví a tie išli podľa zahraničných programov. Nebolo ľahké presadiť myšlienku vzniku takéhoto vzdelávania bez účasti zahraničného partnera. Aj keď sme mali jasnú koncepciu a vedeli sme čo chceme – nemali sme takmer žiadne skúsenosti a bolo veľmi ťažké získať akékoľvek informácie. Jestvujúce bilingválne školy si chránili svoje know-how a nechceli nám nič poskytnúť. A naše skúsenosti z pôsobenia na zahraničných školách neboli postačujúce, naviac systém ich vzdelávania bol úplne iný ako ten náš. Nemali sme nič o čo by sme sa mohli oprieť, na čom by sme mohli stavať. Museli sme začať úplne od začiatku. V tom čase nám veľmi pomohla Prešovská univerzita, za čo som im dodnes nesmierne vďačná.
Prvý program bilingválneho vzdelávania ste začali realizovať v Súkromnom gymnáziu už v školskom roku 2000/2001. Dnes sa v súvislosti s Vašou školou hovorí o reforme bilingválneho vzdelávania.
Život, prax a viacročné skúsenosti ukázali, že je potrebné bilingválne vzdelávanie robiť inak. Museli sme reagovať na zmenené požiadavky súčasnej doby a keďže sme všetci chceli, aby sa naši žiaci začali vzdelávať po novom – v tom pravom význame slova – prihlásili sme sa k reforme vzdelávania na Slovensku a v roku 2006 sme sa stali pilotnou školou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v overovaní nového programu bilingválneho vzdelávania v SR založenom na záujme žiaka, ktorý podporuje rozvoj kompetencií a umožňuje štúdium predmetov podľa vlastného záujmu v slovenskom a anglickom jazyku, ktorý sme si sami vytvorili. V súčasnosti ako jediní na Slovensku experimentálne aj tento nový model bilingválneho vzdelávania overujeme v podmienkach štandardnej slovenskej školy.
 
Všimli sme si, že máte značne vysoký rating čo sa týka bilingválneho vzdelávania a v pomyselnom rebríčku škôl patríte k najlepším na Slovensku o čom svedčia aj Vaše výsledky. Aké je uplatnenie Vašich absolventov na trhu práce?
Naši absolventi študujú na domácich aj zahraničných univerzitách a vysokých školách po celom svete. Umožňuje im to päťročný program bilingválneho vzdelávania, ktorý pozostáva z intenzívnej jazykovej prípravy a štandardného gymnaziálneho obsahu učiva. Anglická jazyková príprava umožňuje žiakom porozumieť výučbe spoločenskovedných aj prírodovedných predmetov v anglickom jazyku, čo ich predurčuje na pokračovanie v štúdiu v zahraničí. Po úspešnej maturite a získaní jazykových certifikátov uznávaných v Európskej únii a v USA, pokračujú v štúdiu na vysokých školách doma i v zahraničí. V prípade, že sa rozhodnú pracovať – majú benefit jazykovej vybavenosti, počítačových zručností čo ich predurčuje ľahšie si získať prácu tak doma ako aj v zahraničí.

Ćo v súčasnosti ponúkate svojim žiakom?
Našim žiakom ponúkame možnosť absolvovať dvojúrovňové moderné vzdelávanie podľa novej koncepcie rozvíjajúcej kompetencie žiaka, jeho tvorivosť a kreatívnosť. Ponúkame model bilingválneho vzdelávania v gymnáziu 3+2, ktorý vytvára možnosť nemusieť sa povinne učiť všetko a predsa byť vzdelaným. Počas prvých troch rokov štúdia žiaci získavajú základné gymnaziálne vedomosti, v ďalších dvoch rokoch si okrem povinných predmetov (slovenský, anglický a druhý cudzí jazyk, telesná výchova) svoj program zostavujú sami podľa záujmu a zamerania z ponuky voliteľných predmetov. Nový model ich pripravuje pre reálny život, motivuje pre ďalšie vzdelávanie, nepreťažuje a umožňuje kvalitnejšiu prípravu na maturitu a štúdium na VŠ. Umožňuje žiakom spoznať netradičné vyučovanie, spoznať vzdelaných a tvorivých učiteľov, profesionálnych zahraničných lektorov, ktorým na žiakoch záleží. Vytvárame však aj priestor pre kontinuálnu výchovu a vzdelávanie prostredníctvom mimoškolských aktivít.
 
Ako by ste charakterizovali študentov Vašej školy?
Žiaci našej školy sú zodpovední mladí ľudia, ktorí sa k nám hlásia na denné štúdium z 8. a 9. ročníka základnej školy. Majú spoločný záujem - získať gymnaziálnu maturitu a pokračovať v štúdiu na VŠ. Žiaci sa na školské prostredie adaptujú bez výraznejších problémov a plynule sa začleňujú do triednych kolektívov a vzdelávacieho procesu. Od prvých dní sú vedení k autonómnemu učeniu sa, sebareflexii, sebapoznaniu, sebakontrole a k zodpovednosti. Snažíme sa negovať ich zlé návyky, posilňovať aktivitu, tvorivosť a samostatné myslenie. Učíme ich kriticky myslieť, riešiť problémy, nebáť sa vyjadriť svoj názor. Vytvárame bezstresové prostredie, v ktorom sa majú cítiť uvoľnene a bezpečne. Plne si uvedomujeme, že pokojná a tvorivá atmosféra na vyučovacích hodinách je základným pilierom pre kvalitný výstup v jednotlivých predmetoch. Kladieme dôraz na uvedomovanie si základných pravidiel slušnosti, demokratického a humánneho prístupu. Učíme ich tvoriť a prezentovať projekty, argumentovať a postupne plynule komunikovať aj v cudzích jazykoch. Prebúdzame v nich prirodzený záujem o štúdium.
 
A čo riadiaci pracovníci a pedagogickí zamestnanci školy?
Svojimi manažérskymi spôsobilosťami vytvárajú predpoklady pre fungujúce, motivované spolupracujúce spoločenstvo v škole s náročnou profesionálnou klímou a podporujúcim prostredím, vytvárajú podmienky pre svoj odborný a osobnostný rast ako aj rast všetkých členov kolektívu vzhľadom na ich osobný záujem a potreby školy. Predpokladom výkonu pedagogickej profesie a odborných činností na našej škole sú: odborná a pedagogická spôsobilosť, bezúhonnosť, dobrý zdravotný stav, ovládanie štátneho a anglického jazyka. U nás v škole pôsobia kvalifikovaní učitelia, výučbu cudzích jazykov zabezpečujeme v súčinnosti so zahraničnými lektormi. Systém ďalšieho vzdelávania pedagogických pracovníkov školy realizujeme s dôrazom na kariérny rast, vytvárame priestor pre ďalšie vzdelávanie v úzkej spolupráci s akreditovanými inštitúciami. Väčšina vyučujúcich má štátne skúšky z anglického jazyka, sú držiteľmi jazykových certifikátov pokročilej úrovne, európskych počítačových pasov, rôznych diplomov, vysvedčení a osvedčení. Spĺňajú kvalifikačné požiadavky stanovené zákonom, preukazujú výborné odborné a pedagogicko - psychologické spôsobilosti, ktoré využívajú pri pedagogickej komunikácii, motivácii žiakov, ich diagnostikovaní, hodnotení, pri pozitívnom riadení triedy a udržiavaní neformálnej disciplíny. Riadia svoj sebarozvoj a celoživotné učenie v odbornej oblasti a osobnostnom raste, sú schopní vzájomnej, efektívnej a ľudsky podporujúcej komunikácie, spolupráce, práce v tíme a kooperatívneho riešenia problémov.
 
Aký je pedagogický princíp školy?
Pedagogickým princípom školy je demokratické a humánne vzdelávanie a výchova žiaka.
 

Vyberte región